kritik sedan 1993

Oddjob: 25 (Headspin Recordings, 2022)

Oddjob firar sina första tjugofem år med ett album – enbart digitalt släppt på strömmningsplattformar – som står sig mycket väl i relation till de åtta föregående. Inte så konstigt med tanke på att såväl gruppen Oddjob som dess medlemmar länge varit centrala på den svenska jazzscenen.

Gruppens äventyrligt infallsrika och kreativt lekfulla musikskapande känns igen i de fem kollektivt komponerade spåren. Det etnojazziga och det proggjazziga trivs lika bra som vanligt bredvid det mer traditionellt jazziga, som i öppningsspårets suveräna pianosolo av Daniel Karlsson.

Mer än att bygga på konventionella låtstrukturer är det som att olikartade musikaliska byggstenar sammanfogats till en attraktivt mångfacetterad helhet. Med en osviklig förmåga att hitta snygga och suggestivt upprepade melodislingor, och en fin balans mellan en ösig framåtrörelse och en stillastående skimrande närvaro, framkallar oddjobbarna en dramatisk nerv som håller uppmärksamheten vid liv.

Här finns – förstås! – gott om goda soloinsatser men själva ljudbilden, med dess myllrande slagverk och glänsande elektronik, är också värd att framhållas. Det är ju inte alltid det låter så här himla bra om svensk jazz.

Den avslutande kosmiskt smooth-jazziga ”This is not the end – i stil med Lonnie Liston Smith – är ett bevis så gott som något att detta är ett framåtblickande jubileum.

©Dan Backman (rec publ i Jazz/OJ 3/22)          

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: