Steve Dobrogosz: The gospel chord (Sand Castle Music, 2021)
Även om pianisten och kompositören Steve Dobrogosz inte varit så synlig på jazzscenen under senare år är han fortfarande imponerande produktiv. Han skriver kör- och orkesterverk som framförs över hela världen och ger ut jazz- och popalbum på löpande band. För jazzpubliken är han mest känd för sitt duoalbum med Radka Toneff, ”Fairy tales”. Men de lysande albumen med sångerskan Anna Christoffersson, ”It’s always you och ”Rivertime”, nådde också en stor publik.
De senaste soloalbumen har enbart kommit på streamingplattformar. Så också denna, gjord helt på egen hand i den egna studion.
Titeln till trots är det inte ett renodlat traditionellt gospelalbum. Gospelmusiken finns förvisso med som en mer eller mindre tydlig färgning, men i övrigt är det jazz i en själfull och, som alltid med Dobrogosz, attraktivt melodiös form. Ibland framförd med enbart piano, ibland med bas, trummor och en diskret understödjande orgel. Med lurar hörs det att instrumenten är samplade, det gör att det stundtals låter som demos, fast mycket välgjorda sådana.
Trettio låtar fördelade på 2 timmar och fyrtiofem minuter är alldeles för mycket. Men det löser man lätt, men kanske lite vanvördigt, genom att göra en egen spellista. Här blev det femton spår och den mer rimliga speltiden 1 timme och 25 minuter.
I mitt urval ryms pärlor som den Santana-svängiga och orgeljazziga ”Free at last”, den romantiskt smäktande ”Mourning’s dawn” och den elegant formgivna jazzballaden ”Spaced”.
Allra bäst är den suggestiva ”Other words” som med snygga modulationer, och melodiska pusselbitar som perfekt passar ihop, utgör en fin slutpunkt på min egen version av albumet.
©Dan Backman (rec publ i Jazz/OJ 3/21)
Kommentera