Tommy LiPuma 1936-2017
När jag bläddrar igenom min skivsamling hittar jag, naturligtvis, en hel del Tommy LiPuma-produktioner. Inte så många som jag kanske trodde, men samtliga med en framskjuten plats i samlingen. Vinyler och cd-skivor jag aldrig skulle göra mig av med.
Främst sätter jag LiPumas produktionsjobb med Michael Franks. Han proddade ”The art of tea” (1976), ”Sleeping gypsy” (1977), ”Burchfield nines” (1978) och ”One bad habit” (1980).
Det är fyra av Franks allra bästa plattor och samtliga utgör en alldeles utmärkt introduktion till den djurälskande veganens coolt jazziga pop.
Michael Franks skriver på sin Facebooksida om hur mötet med Tommy LiPuma 1975 förändrade hans musikliv. Han minns med tacksamhet hur den erfarna och framgångsrika producenten introducerade färskingen Franks till alla framstående musiker: Joe Sample, Larry Carlton, Bill Evans, Michael Brecker…musiker som skulle komma att förgylla många av hans inspelningar.
Det sista är viktigt: en producent har många uppgifter att fylla och en av dem är att hitta rätt musiker till rätt inspelning. Det kunde Tommy LiPuma.
När jag bläddrar i westcoast-facket hittar jag klassiker med Full Moon, Michael Ruff och Brenda Russell. Den sistnämndas westcoast-souliga ”Two eyes” är en höjdare i genren. Inspelad 1983 och med en stjärnspäckad samling musiker: Nathan East, John Robinson, David Foster, Michael McDonald. Listan kan göras lång.
Bläddrar vidare och hittar några mer mer udda och oväntade produktioner: Miles Davis ”Tutu” (1986), Everything But The Girls ”The language of life” (1990) och Paul McCartneys ”Kisses on the bottom” (2012).
En bortglömd men alldeles lysande produktion är Claus Ogermans ”Gate of dreams” (1977). Ett symfoniskt stycke för ”large orchestra and jazz group”, ursprungligen musik beställd av American Ballet Theatre.
Claus Ogermans komposition är vacker och stämningsfull i Jobim-skolan och går skarvlöst från svepande stråkar till jazzigt saxsolo av Michael Brecker. Joe Sample är också fullkomligt briljant på elpiano och orgel.
Diana Krall var en av de artister som LiPuma jobbade allra mest med. Han producerade: ”Only trust your heart” (1995), ”All for you” (1996), ”Love scenes” (1997), ”When I look in your eyes” (1999), ”The look of love” (2001), ”The girl in the other room” (2004), ”Christmas songs” (2005), ”From this moment on” (2006) och ”Quiet nights” (2009). Han var inte med på ”Glad rag doll” och ”Wallflower” men han producerade hennes kommande platta ”Turn up the quiet”. Det blev Tommy LiPumas sista produktion.
Ursäkta, men det är svårt att sluta rabbla namn i detta minnesord. Känns som att man bör få med Natalie Cole, Randy Crawford, George Benson, Barbra Streisand och Al Jarreu för att ge en rättvisande bild av LiPumas yrkesliv.
Att han var en producent med smak för soft, slick och mogen musik med jazzanstrykning borde väl framgått vid det här laget.
Vilken roll han spelat för det slutgiltiga resultatet går förstås inte att säga. Men att hans namn blivit en kvalitetsstämpel är det nog många som skriver under på. I alla fall vi som lusläser produktionsuppgifter.
Vid sidan av jobb i studion (första produktionsjobbet var för The O’Jays 1965) innehade han ledande positioner på de flesta av de stora amerikanska etiketterna: Liberty, A&M, Blue Thumb, Columbia, Warner, Elektra, GRP, Verve.
Det finns många framstående amerikanska producenter som varit verksamma ungefär samtidigt som Tommy LiPuma: Quincy Jones, Phil Ramone, Arif Mardin, David Foster. Det är till denna krets Tommy LiPuma ska räknas.
©Dan Backman 170317
Kommentera