Annika Thörnquist: Waltz for the indecisive (Airus Music Group, 2016)
Steget från Da Buzz till samarbete med pianisten Daniel Karlsson är på alla sätt och vis ett rejält sådant. Danspopgruppen från Karlstad, som kan räkna Fredrik Reinfeldt till sina många fans, är ju inte direkt sådant vi skriver om i Orkesterjournalen. Men det är precis just det oväntade steget som Da Buzz-sångerskan Annika Thörnquist tagit och som nu resulterat i ett av senare års bästa svenska jazzdebuter.
Det hörs att Thörnquist och Karlsson klickat när de skrivit albumets 9 låtar tillsammans (med texter av Thörnquist). Melodierna är mycket välskrivna, harmoniken intressant och det rytmiska drivet sitter som en smäck. Ta bara en låt som den hetsiga ”Running man” och kolla in dess intrikata rytmiska konstruktion. Det är mästerligt bra gjort och kontrasteras fint mot det efterföljande lyriska titelspåret och den sorgesamt drömska balladen ”There goes the one thing”.
Annika Thörnquist sjunger snyggt och själfullt och Daniel Karlssons spel är som alltid elegant och infallsrikt. Men det allra bästa med den här debuten är ändå att Thörnquist och Karlsson hittat fram till ett eget uttryck där den samtida och något fusionfärgade jazzen piggats upp med electropop och soulig singersongwriter-pop. Det råder ingen tvekan om att musiken ska rubriceras som jazz men, och det är det fina här, en jazz med potential att nå lyssnare långt utanför de troendes skara. Det är i alla fall vad jag vill tro.
©Dan Backman Rec publ i Orkesterjournalen 1/2017
Kommentera