kritik sedan 1993

Miles Davis & Robert Glasper: Everything’s beautiful (Columbia/Sony, 2016)

1998 släppte basisten och producenten Bill Laswell ”Panthalassa, The music of Miles Davis 1969-1974”, en ”reconstruction & mix translation” av Miles Davis-albumen ”In a silent way”, ”On the corner” och ”Get up with it”. Laswell hade fått tillgång till mastertejperna och lyfte fram lite annat än vad som hörts på de av Teo Macero producerade och klippta originalinspelningarna. Musiken var ihopmonterad till tre sammanhängande sviter. Allt gjort med känslig hand och på ett sätt som antagligen hade fått tummen upp av trumpetaren själv.

Klaviaturspelaren Robert Glasper har gått en annan väg och satt en mycket mer personlig prägel på sin hyllning till musikgeniet Miles Davis (som skulle fyllt 90 år igår, 26 maj). Även Glasper har fått tillgång till mastertejper men mer använt sig av hiphopens metodik, med samplingar som grund för helt självständiga låtar. Resultatet har blivit ett album som ligger helt rätt i tiden genom att hålla sig flytande mellan jazz, hiphop och r&b.

Utgångspunkt för albumet är Miles Davis men Glasper har inte samplat särskilt mycket trumpet. En av få gånger som hans trumpet får ljuda är i den coolt elektroniska bossa-tolkningen av ”Maiysha”. Med sång av Erykah Badu, som skrivit en egen text, och ett ursnyggt moog-solo av Glasper är det ett av albumets bästa och mest lättillgångliga spår.

Istället för trumpet hör vi rätt mycket av Miles Davis coolt hesa viskröst, direkt plockat från studioupptagningar. I öppningssåret ”Talking shit” används hans instruktioner till musikerna som ett instrument bland andra över ett hiphopigt groove och en samplad elpianoslinga från ”In a silent way”, spelad av Joe Zawinul.

Listan på gästande musiker är lång men jag nöjer mig med två exempel: australiensiska Hiatus Kaiyote gör den atmosfäriska ”Little church” på egen hand och Stevie Wonder pryder den slickt pumpande ”Right on brotha” med ett strålande munspelssolo.

Är övertygad om att jazzikonen skulle ge tummen upp även denna gång.

Robert Glasper är också inblandad i soundtracket till Miles Davis-filmen ”Miles ahead”. Filmen saknar i skrivande stund svensk distributör – hallå, vi är många som vill se den här filmen på en svensk biograf – men soundtracket finns och ger en bra sammanfattning av det extraordinära konstnärsskapet. Här finns även dialog från filmen och fyra Robert Glasper-låtar komponerade i Miles Davis-stil som omärkligt flyter in bland originalmaterialet.

©Dan Backman Rec publ i SvD 160527

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: