kritik sedan 1993

The Beatles: 1+ (Apple/Universal, 2015)

För femton år sedan släppte Apple en cd-samling med The Beatles samtliga 27 listettor i USA och England. Nu släpps den igen, med nya stereomixar, något som bara kan bemötas med en gäspning.  Det intressanta här är istället de restaurerade promotionfilmer, en till varje listetta, som utgör huvudnumret i denna lilla box. Deluxe-utgåvan innehåller även en dvd med alternativtagningar och filmer till andra låtar än de som toppade listorna.

De sammanlagt femtio filmerna har aldrig samlats tidigare. Många av dem har varit svåra att hitta, om man inte grävt väldigt djupt på webben, och aldrig kunnat ses så krispigt tydligt som nu. Ganska omöjligt för varje sann beatlesfanatatiker att motstå alltså.

 

The Beatles 1 - Deluxe BluRay 3D

 

Beatlesboxarna är alltid snyggt formgivna och reaserchen omfattande, för att inte säga nördig. Föreliggande box utgör inget undantag och kommer med en välmatad bok med det mest man kan tänkas vilja veta om både låtar och filmer.

Promofilmerna, som alltså gjordes långt innan musikvideon blev ett begrepp via MTV, är knappast några konstverk. Tvärtom är de flesta påfallande simpla: de förefaller vara gjorda i en tagning, med ingen eller sparsam dekor, och gruppen är oftast filmad rätt upp och ner (med eller utan publik). Det som ändå gör dem sevärda, förutom det rent musikhistoriska värdet, är beatlarnas sedvanliga charm och karisma och, förstås, de fantastiska poplåtarna.

 

The+Beatles+I+Feel+Fine+458237De första filmerna är i svartvit och med John, Paul, George och Ringo i kostymer. Med tiden blir klädstilen mindre formell, skjortor byts mot polojumprar och upptågen framför kameran blir lekfullare. Som när George, i promofilmen för ”I feel fine”, sjunger framför en slagboll (för boxare) i stället för en mikrofon och Ringo motionerar på en träningscykel istället för att trumma.

På dvd:n med extramaterial får vi se en annan och ganska underbar version där kvartetten äter fish and chips med händerna (inte som en kul grej utan en filmad autentisk lunchpaus). De verkar helt utsvultna. Brian Epstein tyckte inte att den kunde användas i promotionsyfte så den blev arkiverad under namnet ”I feel fried”.

När vi kommit fram till ”Paperback writer” börjar det hända saker. John, Paul, George och Ringo vandrar omkring i en fin gammal trädgård, tillhörande Chiswick House i västra London, och ser allmänt coola ut med solbrillor.

Fast om de ser tuffa ut i april 1966 är det inget mot vad de gör mot slutet av samma år då Peter Goldman regisserade promofilmen för ”Penny Lane” med gruppen filmad på promenad i London och på hästrygg i Knole park, Sevenoaks, i Kent.

Goldman, som jobbade med popprogram åt SVT i Sverige, gjorde även filmen till ”Strawberry Fields Forever”, den både mest ambitiösa och mest psykedeliska av alla Betales promofilmer. Med ett piano, som också kan vara en harpa och en vävstol, och ett imponerande träd i centrum för musikernas märkliga aktiviteter har den ett popsurrealistiskt drag som fungerar än idag.

 

81409519Sedan har vi ”All you need i love”. Den känner alla till. Filmad i Abbey Road-studion med orkester och kändisar och hang-arounds och via satellit utsänd till en mängd länder 25 juni 1967, en sensation vid den tiden. Tajmingen kunde inte vara mer perfekt: ”the summer of love” var i full blommning och det verkade för en stund som att hela världen kunde räddas med kärlek.

Framträdandet på taket till Abbey Road 28 januari 1969 är ju också en rockhistorisk händelse av rang. Här får vi ”Get back” och ”Don’t let me down” med Billy Preston på elpiano.

Låt mig avslutningsvis bara lyfta fram de tre promofilmer för ”Hello, goodbye” som gjordes på Saville Theatre i London hösten 1967. Värda att ses inte bara för att John, Paul, George och Ringo bär sina Sgt Pepper-kläder utan också för det gäng dansöser i hawaiianska hula-outfits som helt omotiverat (?) tagits med.

 

R-677921-1344535802-1590Och förstås, studiotagningen av ”The long and winding road”. En hjärtskärande vacker och allvarlig avslutning på en karriär som än idag är förbluffande både ur en konstnärlig och kommersiell aspekt.

©Dan Backman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: