Beat Funktion: Fasching, Stockholm, 28 maj 2015
Beat Funktion är bubblande doldisar på den svenska fusionscenen men har haft framgångar på de amerikanska jazzradiostationerna med sina tre senaste album, vilket lett till flera turnéer. Det är svårt att sätta fingret på vad som attraherar jänkarna men kanske är det gruppens känsla för det grooviga svenska 70-talet som särskiljer dem från det amerikanska utbudet av fusion och smooth jazz.
Under releasekonserten på Fasching för nya albumet ”Olympus” hör jag i alla fall återkommande ekon av Egba och får Björn J:son Lindh-vibbar när gästartisten Charlotta Magnusson barfotablåser i allehanda flöjter.
Jag hör också spår av proggfusion, etnofusion och 90-talets acid jazz (med band som Incognito och Brand New Heavies), särskilt när Beat Funktion-männen gästas av de expressiva sångerskorna Sani Gamedze och Rebecka Laakso.
Det finns ytterligare en gäst med på scenen: slagverkaren Ola Bothzén. Han är med på plattan också och skulle värvas som permanent medlem om jag vore kapellmästare. Hans congaspel är fantastiskt och bidrar starkt till att rytmsektionen (med trummisen Jon Eriksson och basisten Pal Johnson) nästan når Santana-nivå.
Men även om det stundtals svänger rejält om Beat Funktion finns det, på gott och ont, något återhållet med utspelet. Jag gillar verkligen att det inte blir James Brown-svettigt och stereotypt Nils Landgren-funkigt men kan samtidigt känna att musiken ibland sitter fast i en sjuttiotalistisk tvångströja.
Klaviaturspelaren och kompositören Daniel Lantz har skrivit gedigna låtar, som inte bara nöjer sig med att vara ett groove, men det är i solona som det lyfter. Och då särskilt när Johan Öijen svävar iväg med sin gura och Karl Olandersson är så där imponerande distinkt och to the point på trumpet. Det är han för övrigt alltid, oavsett musikaliskt sammanhang.
Men jag undrar lite över det här med den grekiska mytologin. Det har uppenbarligen varit viktigt för Daniel Lantz när han skrivit låtarna till nya albumet men känns mest som en jobbig överbyggnad. Det är bra att söka nya vägar men, ärligt talat, när Daniel Lantz talar grekisk mytologi mellan låtarna på jazzklubben känns det som ett helt onödigt avbrott på groovet. Det är ju ändå det man vill åt.
©Dan Backman 2015
Ett svar till “Beat Funktion: Fasching, Stockholm, 28 maj 2015”
Tack Dan för att du kom på konserten och att du skrev om oss! Hoppas du diggar plattan! Allt gott! //Daniel
GillaGilla