kritik sedan 1993

Op & Pop: Södertälje konsthall (2014)

Förra årets sommarutställning i Södertälje Konsthall hade titeln ”Brännpunkter” och byggde på utpräglat politiska konstverk ur kommunens samlingar. I år har man botaniserat ytterligare bland inköpen gjorda under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet och fått till ett bångstyrigt urval av konst, design och grafisk form som kanske inte är uttalat politisk men ändå kan kallas subversiv och ifrågasättande. Tidsandan var ju sådan.

IMG_2802Under den något missvisande titeln ”Op & Pop” har det blivit en utställning som i likhet med ”Brännpunkter” till vissa delar blickar tillbaka på den dynamiska tid då den omstridda Eje Högestätt var kulturintendent och chef för Södertälje Konsthall. Högestätt introducerade viktiga samtida konstnärsskap, både svenska och internationella, i spännande utställningar som blev uppmärksammade långt utanför kommungränsen. Det minns vi som bodde i Södertälje då.

Intressantast är de delar av utställningen som ägnas grafiken och de nya metoderna att mångfaldiga konst. Framför allt är det roligt att få se så många av de verk som ingick i de så kallade multikonst-utställningarna, en storsatsning på grafik 1967 och 1969 av Konstfrämjandet och Riksutställningar. Med draghjälp av SVT, som direktsände den första vernissagen på bästa sändningstid, strömmade besökarna till de hundra samtidigt pågående utställningarna i hela Sverige.

Det var en namnkunnig skara konstnärer som bidrog till multikonsten och samtliga var representerade med högklassiga verk. Från utställningen 1969 visas här en litografi (Ola Billgren), silkscreen (Gert Aspelin, Enno Hallek, Åke Pallarp) och offset (Ulf Rahmberg, Olle Kåks, Elis Eriksson, Jan Håfström, Roj Friberg). Lage Lindells fina abstrakta docka med silkscreen på upplåsbar plast finns också med men Arne Jones, Herta Hillfons och Per Olof Ultvedts bidrag saknas.

Samtliga verk var till salu för vad som idag framstår som löjligt låga priser, från 17 kronor för Kerstin Abram-Nilssons linoleumsnitt till 35 kronor för Sivert Lindbloms ikoniska profil i silkscreen på vakumformad plast.

IMG_5159Trots ambitionen att nå ut till en publik som inte var så van vid samtidskonsten är det komplexa och grafiskt slagkraftiga bilder som fungerar lika bra idag som de gjorde mot slutet av 1960-talet. Jan Håfströms altarliknande bild av händer och handslag mot en rosa himmel, Ola Billgrens akvedukt och Åke Pallarps röda varg som ylar i ett gult landskap är klassiker som etsat sig fast på näthinnan sedan jag som tonåring såg dem första gången.

En annan del av konsthallen ägnas en miniversion av utställningen ”Multiplication”, som visades 1971 och innehöll verk av franska och utländska konstnärer verksamma i Paris. Kommunen köpte uppenbarligen in ett flertal av de multiplar (ett samlingsnamn för olika grafiska tekniker) som visades. Konstverk i små format som idag känns märkligt samtida, både vad gäller motiven och sättet som de framställts på. Den förhoppning Eje Högestätt framför i katalogförordet om att initiera en debatt ”om kravet på det unika konstverket, om fetischkulten av gamla och nutida mästerverk och om upplagestorleken på mångfaldigade konstverk” fick ju onekligen fäste genom postmodernismens genombrott mot slutet av 1980-talet.

IMG_5192Med både kända namn (Jean Tinguely, Christian Boltanski, Martial Raysse, Niki de Saint Phalle) och en del idag bortglömda är det en högintressant kollektion multiplar som förvisso kan rubriceras som op och pop men i många fall hellre som konceptkonst.

”Op & Pop” är en generös utställning. Det är roligt att man lånat in Holger Bäckströms och Bo Ljungbergs rörliga skulptur av konstsamlaren Valdemar Gerdin. Den stod förut i Astra Zenecas lokaler i Södertälje. Affischer av John Melin och Anders Österlin, tidstypiskt mode (afghanpäls, Mah-Jong-klänning och näbbstövlar) och fotografier från Södertälje breddar bilden av tidsepoken men gör utställningen plottrig. Det är grafikdelen som är riktigt intressant, det övriga är nostalgigodis man, efter ett otal andra utställningar, blivit rätt mätt på.

©Dan Backman Rec publ i SvD 140807 (foto Dan Backman)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: