Christoffer Lundquist: Through the window (Metronome/Warner, 2011)
Christoffer Lundquist är en doldis i svenskt musikliv. På 90-talet var han basist med Brainpool, de senaste åren har han varit inblandad i allt som Per Gessle gjort.
Sin stora kreativa insats har han dock utfört som producent, tekniker, arrangör och musiker i den egna studion The Aerosol Grey Machine. Bland alla produktioner som kommit därifrån kan man lyfta fram de fina album som Helena Josefsson och Edda Magnason släppt detta år.
Att Christoffer Lundquist är den första mottagaren av det nyinstiftade Sir George Martin Music Award (som i måndags delades ut i Malmö) känns helt logiskt. Likaså att Vollsjöstudion med en talande överdrift liknas vid ”ett skånskt Abbey Road”.
När Christoffer Lundquist nu kommer med sitt första soloalbum går tankarna inte i första hand till något George Martin-producerat Beatles-album men definitivt till den tidsepok som var Beatles allra bästa, alltså 60-talets sista år.
Med ett dynamiskt analogt sound, mångfacetterade arrangemang och infallsrik instrumentering lägger sig albumet i ett fruktbart läge mellan den amerikanska softrocken och den brittiska progrocken.
Lundquist sjunger (i stämmor med sig själv) och spelar de flesta instrument. Sångerskan Hanna Ekström, trummisen Niklas Kilenstam och textförfattaren Michael Saxell bör nämnas men i stort sett är det en solodebut i bokstavlig bemärkelse.
©Dan Backman (rec publ i SvD 110503)
Kommentera