kritik sedan 1993

Eljest: Liljevalchs, Stockholm (2010)

Vad ska man kalla konst som gjorts av människor utan formell konstnärlig utbildning och kunskap om – eller ens en vilja att tillhöra – det etablerade konstlivet?

I Sverige talar vi om luddigt om folkkonst, självlärda konstnärer och särlingskonst. Ute i världen har man begrepp som outsider art och Art brut.

Intresset för denna typ av marginaliserade och kultförklarade särlingskonstnärer är stort och konstant, både i och utanför konstetablissemanget, men manifesteras mer i samlingsutställningar än fokuseringar på enstaka konstnärsskap.

Gallerister, kuratorer och museichefer vill ju helst ställa ut konstnärer som förhåller sig till den samtida konstvärlden; de som vet hur man minglar och nätverkar och gör konst som lätt kan analyseras av kritiker.

Den utställning som nu visas på Liljevachs har sammanställts av Staffan Backlund och Ragnhild Håkansson. Förra året visades en till omfånget mindre version på Göteborgs konstmuseum, då under titeln Annan konst. Liljevalchs har valt det ännu svårare namnet Eljest, ett ålderdomligt uttryck för någon som är annorlunda.

Backlund och Håkansson har gjort ett grundligt arbete och hittat fullödiga och komplexa konstnärsskap i Sverige, Norge och Finland. Det märks inte minst på att de utställda konstverken tar de ”svåra” Liljevalchs-rummen i besittning på ett självklart sätt.

Delvis känns det som att gå på den gamla tidens Vårutställning, innan Bo Nilsson drog åt snaran, då ett brokigare och folkligare urval konstnärer fick vara med i leken.

Anna Casparssons mystiskt laddade broderier, Lim-Olles naivistiska måleri och Döderhultarns träsnidade figurer hör till de konstnärer som infogats i den svenska konsthistorien men annars är det konstnärsskap som enbart nått berömmelse och uppskattning lokalt som visas.

Det är en på alla sätt och vis fantastisk utställning, med särpräglade guldkorn i varje rum. Sjömannen och varsarbetaren Gustaf Adolf Andersson hör till de allra bästa. Hans färggrant bemålade och rikt ornamenterade träskulpturer, ofta försedda med klockor, är som religiöst symbolmättade tatueringar i 3D. Slagkraftigt gestaltade och underbart dekorativa. Det säger en hel del om dåvarande museikompetens att Göteborgs konstmuseum införlivade verken i samlingarna som rekvisita, inte konst, när de donerades till museet efter konstnärens död 1975.

Annat att lyfta fram kan vara Uno Axelssons djur och vidunder snidade ur trädstammar, Salih Mujcinovic detaljerade modeller av moskeér och A. W. W. Nilssons makalösa porträtt av passagerarfartyget Gripsholm, gjort av tändstickor.

Den stockholmska kulturprofilen Katja Waldén var knappast en udda särling från landsbygden, men hennes organiskt broderade och mycket vackra kuddar är ändå inkluderade. Fråga mig inte varför.

Hur mycket Liljevalchs (och Staffan Backlund och Ragnhild Håkansson) än ska berömmas är det en satsning med lite räddhågsna reservationer, som om det vore minerad mark man beträder. Liljevalchsbossen Mårten Castenfors önskar i den folder som delas ut gratis att utställningen skall ”sprida ömhet, lust och skaparkraft”. Så skulle han aldrig uttrycka sig om en utställningen med etablerade konstnärer.

Foldern är den enda dokumentation som erbjuds, förutom den röriga antologi (Konsten är ett mystrium) som ackompanjerade utställningen på Göteborgs konstmuseum.

Här om något, då det rör sig om till stora delar helt okända konstnärsskap, skulle en katalog med rikt bildmaterial och konstnärsbiografier verkligen vara på sin plats.

©Dan Backman Rec publ i SvD 100716

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: