kritik sedan 1993

EST: Live in Hamburg (ACT/BAM, 2007)

Som kritiker ska man inte lägga sig i artisters vägval. Ändå kan jag inte låta bli att betrakta denna liveinspelning med e.s.t. från oktober 2006 som ett möjligt bokslut på en exceptionell utveckling.

Inte så att de kört slut på sig själva och tappat gnistan, långt därifrån, men något säger mig att Esbjörn Svenssons trio nu drivit sitt intrikata samspel och sin ultrasensibelt konst- och rockmusikaliskt färgade jazz till sin spets.

Jag menar, hur samspelta kan man bli innan laddningen försvinner? Hur fulländad kan en musikalisk formula bli innan den imploderar?

Jag påstår inte att Esbjörn Svensson, Dan Berglund och Magnus Öström kommit till denna kritiska punkt, men jag känner hur frågorna formuleras i mitt huvud under lyssningen.

Bortsett ovanstående är det en föredömlig liveupptagning, uppdelad på två cd-skivor, med material främst hämtat från senaste albumet Tuesday wonderland. Ljudet är ypperligt, samspelet fantastiskt och den fullödiga fusionen av konst- och rockmusik med jazz är helt utan skarvar.

Om albumet kan i övrigt sägas att det är roligt och intressant att ta del av musikernas, roadmanagerns, ljudteknikerns och skivbolagsdirektörens tankar kring konserten.

Frågan är dock när någon fotograf ska fånga trion utan att samtliga ser ut som om de tvingats ut framför kameran under pistolhot.

©Dan Backman Rec publicerad i SvD 071219

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: