kritik sedan 1993

99 Proggplattor (Alfabeta förlag, 2006)

Proggens styrka låg mer på det musikaliska än det politiska planet. De kulturpolitiska landvinningar som gjordes ska naturligtvis inte underskattas, men det var den musikaliska bredden, från politiska kampsånger till flummig instrumentalmusik, som var musikrörelsens stora styrka. Man ska inte heller glömma bort att det var den allt mer dogmatiska vänsterpolitiken som tog död på det hela.

Om dödsorsaken och den exakta tidpunkten kan man tvista, men så här i efterhand kan man se proggmanifestationen Tältprojektet, som genomfördes 1977, som en kraftansträngning proggarna aldrig riktigt återhämtade sig ifrån.

När nu musikjournalisterna Bengt Eriksson, Stefan Wermelin och Mia Gerdin ger ut boken 99 proggplattor är det ännu ett bevis för att den mångfacetterade epoken fortsätter att engagera både de som var med när det begav sig och de som fascinerat betraktar den på avstånd.

Lukas Moodyssons fria filmtolkning Tillsammans, Håkan Laghers initierade inifrån-skildring Musikrörelsens uppgång och fall och Tobias Petterssons kommande tegelsten The encyclopedia of swedish progressive music 1967-1979 är tre av många exempel på detta.

Skribenterna bakom boken 99 proggplattor var alla mer mer eller mindre engagerade proggare. Bakom ett bokomslag som nästan är lika töntigt och fult som musikrörelseorganet Musikens Makt delar de med sig av minnen och åsikter om ett antal favoritproggplattor.

Kunnigt och entusiastiskt – men lite pladdrigt – skriver de om välbekanta proggklassiker som Blå Tågets Brustna hjärtans hotell, Hoola Bandoola Bands Vem kan man lita på? och Nationalteaterns Livet är en fest. Men även om mer obskyra saker som Hawkey Franzéns Visa från Djupvik, Gläns över sjö och strands Är du lönsam lille vän? och Joakim Skogsbergs Jola Rota.

Upplägget med personligt resonerande texter, kompletterade med faktarutor kring albumen och artisterna är bra och ger en heltäckande bild, som sträcker sig ända fram till våra dagar.

De tre skribenterna står för lite olika inriktningar. Grovt skissat kan man säga att Bengt Eriksson är inne på den, både politiskt och musikaliskt sett, lite mer extrema proggen, medan Mia Gerdin är mer mainstream och Göteborgsk i sitt urval. Den vanligtvis förträfflige Stefan Wermelin har valt ut det mest tradionellt rockiga och företrädesvis sådant som egentligen inte kan betecknas som progg.

Författarna skriver att de velat ”manifestera musikrörelsens stora bredd” och därför bara tagit med en platta, i undantagsfall två, av varje artist. Det innebär några missar, men framför allt en del märkliga val.

Mest oförlåtligt är att inget Träd, Gräs & Stenar-album tagits upp till behandling. Den tidigare inkarnationen som International Harvester finns visserligen med, men det är under namnet Träd, Gräs & Stenar de blev ett av den, i odelat postiv mening, flummiga proggens bästa och mest signifikativa band.

Likaså saknas Mikael Ramels debut Till dej. Idag en svensk proggklassiker, även om den då betraktades med skepsis av den mer politiskt hårdföra proggfalangen.

Det riktiga mysteriet är dock varför man tagit upp album med Roland von Malmborg, Grus i dojjan, John Holm, Solar Plexus, Lena Granhagen, Elisabet Hermodsson, Piska mig hårt, Trettioåriga Kriget, Egba, Cornelis Wreeswijk, Raj Montana Band och dragspelaren Börje Zettervall. De var inte progg då och är inte progg idag.

Gränser är förvisso till för att överträdas, och jag agerar ogärna musikpolis, men om det nu är specifika proggalbum som ska lyftas fram vore det väl bättre att använda utrymmet till sådant som verkligen kan hänföras till denna mycket särpräglade epok.

©Dan Backman Rec publ i SvD 060927

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: