kritik sedan 1993

Steve Reich: You are (Variations) (Nonesuch/Warner, 2005)

Steve Reich räknas till den konstmusikaliska sfären men har haft en monumental betydelse för all möjlig slags musik. Den minimalistiska estetik han – jämsides Terry Riley och Philip Glass – utvecklade på 60-talet har, inte minst, smugit sig in i populärmusiken; från disko och hiphop till dagens electronica.

You are (variations) tillför inte något nytt, men lägger sig smidigt tillrätta bland den amerikanska kompositörens övriga verk och album. De båda kompositionerna, den livliga You are (variations) och den rastlösa Cello counterpoint, ekar av tidiga, mer renodlat mininimalistiska stycken som Music for 18 musicians och Drumming, och senare, rytmiskt friare och bredare orkestrerade stycken som The desert music och City life.

You are (variations) har inledningsvis de så typiska marimborna i förgrunden, understödda av piano, stråkar och kör (Los Angeles master chorale under ledning av Grant Gershon) men tillåts inte spela den huvudroll de så ofta gjort. Textfragementen är hämtade från Ludwig Wittgenstein och den judiska religiösa litteraturen.

Cello counterpoint är Reich tredje counterpoint, efter The New York counterpoint och Electric counterpoint. Stycket, skrivet för åtta cello och framfört av Maya Beiser, har nästan jobbigt hög densitet, men lyckas ändå lätta från marken.

©Dan Backman Rec publ i SvD 051012

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: