kritik sedan 1993

Per Tjernberg: Universal riddim 2 (Rub-a-dub/Border, 2005)

Slagverkaren Per Tjernberg gräver vidare i groovemusik från alla väderstreck och alla tider, precis som han gjort med proggbandet Archimedes Badkar och på nio efterföljande soloalbum. 

Då som nu handlar det om en värld målad i klara färger av Mati Klarwein. En världsresa utan avbrott där reggae lever i samförstånd med tablas och turkisk jazz och där rap och scratching samsas med trumpet, oud och dub. 

Ibland segar det ihop under trycket av all multikulti, men oftare slås magiska bryggor mellan då och nu, mellan epoker och kulturer och, inte minst, mellan musiker från olika läger.

När det afrikanska tumpianot kommer in i ”Optimize: start acting wise” (och dubbleras med fuzzgitarr) börjar det verkligen spraka. Samma sak när Jonas Lindgrens elektriska violin flyger högt över den tungt grooviga ”Okay’s tune”.      

©Dan Backman (rec publ i SvD 050504) 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: