kritik sedan 1993

Mariam The Believer: String variations (Repeat Until Death/Playground, 2019)

Mariam Wallentin brukar säga att hon ser Mariam The Believer som hennes ”popprojekt”. Må så vara, musiken hon släppt passar ändå att recenseras i Orkesterjornalen och trivs jättebra på den del av jazzscenen som inte erkänner några genremässiga begränsningar.

”String variations” är, som titeln antyder, fem gamla låtar i nya arrangemang för stråkvartett, klaviatur, bas och slagverk, kompletterat med en ny komposition, ”Love makes us better”.

 

Med Josefin Runsteens lysande arrangemang belyses Mariam Wallentins själfulla låtar från ett annat håll, nya dimensioner uppenbaras och dolda lager friläggs.

Jag hade svårt att se hur ”The string of everything” skulle kunna bli bättre än i sitt original på ”Blood donation”, men frågan är om den inte toppas av denna version där den ljuvliga melodin och poetiska texten bäddats in i ett överjordiskt dramatiskt arrangemang som åkallar ett kosmiskt möte mellan Alice Coltrane-stråkar och en rysk balalajkaorkester.

©Dan Backman (rec publ i Orkesterjournalen 2/19)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: