kritik sedan 1993

Asmus Tietchens: In die nacht/Conrad Schnitzler: Silver/Günter Schickert: Kinder in der wildnis (Bureau B/Border, 2013)

Vecka 4 (2014) är en riktig Kraftwerk-vecka. I alla fall i Stockholm där den tyska elektroniska veteran-gruppen ger fyra utsålda konserter på Cirkus samtidigt som de intar en framskjuten plats på Moderna museets utställning ”Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk”.

Kraftwerk har sina rötter i 1970-talets mörka och hårda krautrock, den tyska versionen av den brittiska progressiva rocken och den amerikanska psykedelian. Där var de knappast ensamma. Can, Faust, Amon Düül och Neu! var framstående kollegor med internationell ryktbarhet, men det var bara Kraftwerk som, via 1974 års ”Autobahn”, lyckades nå upp till de riktigt stora kommersiella framgångarna.

Som alltid fanns det förstås en undervegitation med grupper och artister som inte nådde lika långt som de ovan nämnda. Experimenterande musiker som inte så sällan studerat för avantgardister som tonsättaren Karl-Heinz Stockhausen och konstnären Joseph Beuys. 

canw07Det tyska skivbolaget Bureau B har återutgett en del av det som kom på 1970- och 80-talet och bland det som kommit senast kan man hitta obskyra skivor med Asmus Tietchens, Conrad Schnitzler och Günter Schickert.

Conrad Schnitzler (som gick bort 2011) var tongivande på den tyska undergroundscenen redan mot slutet av 1960-talet. Han var med i Tangerine Dream och bildade Kluster 1969 tillsammans med Hans-Joachim Roedelius och Dieter Moebius. När han lämnade gruppen ombildades den till Cluster, med c, och kom att göra inspelningar med Brian Eno.

Bureau B har nu återutgett ”Silver”, med inspelningar från 1974 och 1975 och ”Gold” med inspelningar gjorda mellan åren 1974 och 1978. Både innehåller mödosamt framställd elektronisk musik med en kärv och hotfull framtoning. Med vintage-elektronik skapar Schnitzler ett soundtrack till en dystopisk science fiction-fantasi.

Den produktive Asmus Tietchens har en ännu mer primitivt elektronisk ljudbild och ett mycket mer rytmiskt anslag. Musiken på ”In die nacht” (först utgiven 1982) har ett närmast parodiskt tyskt anslag: ibland låter det som en elektronisk version av en blåsorkester på en ölfestival i München, ibland som soundtracket till monteringen av VW-bubblan i Wolfsburg.

Där man hos Schnitzler och Tietchens kan hitta möjliga kopplingar till Kraftwerk är det till Neu! som tankarna går när man hör gitarristen Günter Schickerts ”Kinder in der wildnis” (utgiven på kassett 1983). Av skivorna i denna lilla genomgång är denna den bästa med ruffigt flummig gitarrbaserad rockmusik på tyska.

Hänförande hypnotisk i sin minimalism och väl värd att återupptäckas. Fast de två new wave-funkiga bonusspåren hade kunnat få ligga kvar i arkivet.

©Dan Backman Rec publ i SvD 140122

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: