kritik sedan 1993

Emily Haines: Knives don’t have your back (Grönland records/Border, 2007)

emilyhainesMan kan intressera sig för Emily Haines av olika skäl. Antingen för att hon (1) är associerad med de kanadensiska banden Broken Social Scene och Metric. Eller för att (2) Robert Wyatt skrivit snälla ord om debuten. Eller för att hon (3) är dotter till den bortgångne poeten Paul Haines, han som skrev texterna till Carla Bley-mästerverken Escalator over the hill och Tropic appetites.

Går man inte igång på någon av de ovanstående referenserna återstår de pianobaserade sångerna, som räcker långt av egen kraft.

3370ESkuggor av såväl Wyatt och Bley som Radiohead och Tori Amos anas när Emily Haines spöklikt och långsamt tassar omkring i dunkelt upplysta rum, vackert dekorerade med drömska textrader och ödesmättade ackord. Man vill gärna smyga efter henne.

©Dan Backman Rec publ i SvD 070620 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: