kritik sedan 1993

Andres Serrano: Redemption, Fotografiska, Stockholm, 2015

Den senaste tidens attacker på yttrandefriheten ger en klangbotten åt Andres Serrano-retrospektiven på Fotografiska. Det är lyckosamt då det annars är svårt att se varför den kontroversiella fotografen ska visas just nu.

Men det är så det brukar vara på Fotografiska; aktualitet och tajming är inte direkt något som utmärker utställningarna där. Istället är det som att man mest bockar av etablerade fotografer med anonyma presentationer utan att man som publik riktigt förstår varför och vem som är avsändaren. Man kan helt enkelt sakna en linje i verksamheten, något som skapar en kontinuitet och ger den privatägda konsthallen en identitet utöver att vara ett smörgåsbord för en bred fotointresserad allmänhet.

Efter Herb Ritts och innan Martin Parr är det alltså Andres Serrano som presenteras i en egenproducerad utställning. Serrano har visats förr i Sverige, jag minns till exempel en uställning på Galleri Charlotte Lund 1997, och vid det här laget torde hans nedsänkande av ett litet krucifix i urin, ”Piss christ” från 1987, vara mycket välbekant fotokonst för de flesta. Likaså flera av de spektakulärt sexuellt explicita bilder som ingår i sviten ”A history of sex”, från 1995-96. Inte minst har de, lite överraskande kan tyckas, flitigt reproducerats i svensk media inför denna utställning.

Det genom åren flitiga exponerandet av hans fotokonst innebär att den chockverkan som tidigare skapades av bilder fyllda av sperma, blod och urin kanske har mattats av. När jag är där, en måndagseftermiddag, är det bara ett fåtal besökare och inte ens någon vakt från konsthallen. Lite märkligt då Serranos verk vandaliserats vid tidigare tillfällen.

Vad som blir väldigt tydligt på denna retrospektiv med verk från tidigt 1980-tal till 2011 är den obefintliga utveckling som skett i konstnärsskapet. Andres Serrano präglades av den glassiga och glossiga estetik (inte teorierna) som var synonym med det sena 80-talets postmodernism och har stannat kvar där. Som ett av flera exempel på detta ser de kitschigt färgranna bilderna ur sviten ”Shit”, föreställande djurspillning, mer ut att vara från 90-talet än från 2007.

Serrano påpekar ständigt att han är troende, talar om sitt utanförskap och sin strävan att skapa skönhet genom sin fotokonst. Och nog är det till viss del förföriskt vackert – på precis samma sätt som Ewa Stackelbergs fotogram i salen bredvid, med den skillnaden att Stackelberg uppvisar en större känslighet i de mörkrumsframställda printarna med flytande vätskor. Men Serranos stela sätt att komponera sina bilder, i stil med renässanskonsten, och de barockt grälla färgerna gör bilderna märkligt livlösa i de dunkla salarna med väggar dramatiskt målade i lila, blått och rött. Bäst lyckas han i sviten med bilder från ett bårhus, ”The morgue” från 1992. Kanske för att motiven där är ordagrant livlösa.

Det är genomgående kitschigt, men inte kitschigt på ett roligt sätt, som Pierre & Gilles madonnor, eller våldsamt, som black metal-gruppernas invertering av den kristna symbolvärlden. Serranos kitschighet handlar mer om ett banalt kopierande av en konstnär som Caravaggio (Serrano anger honom själv som en utgångspunkt) och det spektakulära men konstnärligt platta utmanandet av sexuella tabun.

Han abstraherar sina motiv så mycket att de bara blir ytligt dekorativa, även de figurativa. Det spelar liksom ingen roll att bilderna som skapats av blod och sperma tillkommit under HIV-epedemins värsta härjningar. En Mondrian-pastisch med kroppsvätskor i vitt, rött och gult mot en blå vägg är närmast pinsamt banal.

Det starkaste på utställningen blir istället de klassiskt hållna porträtten på uteliggare. Sett ur ett fotografiskt perspektiv är det konventionellt på gränsen till tråkigt men människorna som han plåtat utstrålar kraft och integritet.

©Dan Backman (rec publ i SvD 150319)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: