kritik sedan 1993

Martha Edelheit: Larsen Warner/Jan Manker: Belenius, Stockholm, 2021

Även om konstgallerierna främst riktar in sig på samtida konst händer det att gallerister tittar i backspegeln och plockar fram konst och hela konstnärskap från tidigare decennier. Som nu, när Jan Mankers och Martha Edelheits tidiga måleri visas på Östermalmsgallerierna Belenius och Larsen Warner. Två sevärda utställningar med konstverk som inte samlat på sig något damm utan tvärtom känns relevanta. Inte minst nu då yngre konstnärer gärna hämtar inspiration från 60- och 70-talen.

Jan Manker (född 1941 i Stockholm) torde vara bekant för en påläst konstpublik men Martha Edelheit (född 1931 i New York) är nog okänd för många, inklusive undertecknad. Trots att hon varit bosatt och yrkesverksam i Sverige sedan 1993 har det inte blivit så många utställningar här, den senaste separatutställningen var på Piteå Konsthall 2009.

Produktionen är stor och mångskiftande: från de tidiga abstrakta bilder hon gjorde i New York till djurmålningarna hon började med efter ankomsten till Sverige och livet på landet. Det får vi inte se den här gången, när Larsen Warner nu ställer ut henne är det nakenmåleriet från 70-talet (och lite från 1969) som valts ut. 

Det är stora bilder i rätt bjärta färger, något som bidrar till att nakenheten blir väldigt påtaglig. Visst finns det en erotisk dimension men det vilar också ett bokstavligt lugn över de sakligt redovisade nakna kropparna (tillhörande människor i bekantskapskretsen). Kroppar som ligger på mönstrade textilier och enfärgade lakan eller står med ryggarna mot betraktaren. Som i den lätt surrealistiska ”Seals, Central Park Zoo”, där det ser ut som att ett gäng nudister gått in till de förvånade sälarna på en djurpark.

Det finns ett dekorativt ornamentalt drag, lite som Olle Kåks, i de ganska så grovt och lite kantigt utförda målningarna. Kropparna samspelar med textilierna och landskapen, något som förstärks av att allt verkar ligga på samma plan. I de särskilt fina verken ”Nona x 3” och ”J x 2” har Edelheit målat flera upplagor av samma modell liggande på dekorativt skrynklade lakan. 

Allt som allt är det ett intressant konstnärskap som legat lite vid sidan av de riktigt stora sammanhangen. I en intervju från förra året, gjord av Helena Lund Ek, i nättidskriften Kunstkritikk berättar Edelheit om svårigheterna att vara kvinna på den närmast mytologiserade amerikanska konstscenen på det tidiga 60-talet. Det är en mörk historia men som så många andra kvinnliga konstnärer som arbetat i skuggan av männen får hon nu, vid 90 år fyllda, sin rättmätiga uppmärksamhet.

Jan Mankers 60-talsmålningar är mer experimentella till sin karaktär. Där Edelheit är figurativ och håller sig till akrylfärgen är Manker abstrakt och testar alla möjliga material i tidens utforskande anda. 

Nästan alla verk som visas på Belenius är att rubricera som assemblage, med rakblad, bilder från tidningar och böcker och nylonstrumpor som dragits ut och klistrats på bemålade pannåer. 

Det är ingen enhetlig utställningen. De murriga tidiga verken med nylonstrumor – som inte borde hängts så tätt tillsammans – har drag av den expressiva form av surrealism som den skånska konstnärsgruppen Imaginisterna ägnade sig åt från mitten av 1940-talet.

Målningarna ”Registrator” och ”Tubut” är från slutet av 60-talet och har ett helt annat uttryck. Här är det klara färger, hårda konturer och en lätt framtidsvisionär känsla. Stora och mycket dekorativa målningar som möjligen kan beskrivas som att popkonsten blivit abstrakt och börjat närma sig grafisk formgivning.    

Man kan spåra likheter med Öyvind Fahlström (aktuell på Sven-Harrys Konstmuseum) som Manker lärde känna i New York och kom att, som så många andra konstnärer, assistera både där och här hemma. Men Manker har ett eget tonfall i dessa målningar, mer abstrakt och poetiskt. Att de nu åter lyfts fram är en kulturgärning.

©Dan Backman (rec publ i SvD 210912)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: