kritik sedan 1993

Stefan Bellnäs: Podunk (Country & Eastern/Naxos, 2018)

Stefan Bellnäs debutalbum är försedd med en ”varning” som informerar om att lyssnandet kan bli skumpigt och att vissa kan uppleva illamående och orienteringssvårigheter.

Det är naturligtvis inget att ta på allvar men påvisar att musiken på albumet slingar sig fram lite här och lite där och inte riktigt går att malla in.

Det är nästan en genre i sig, Frank Zappa byggde hela sin karriär på eklektismen och i våras släppte Johan Lindström ”Music for empty halls”, ett album som också vägrade att anpassa sig till ett enhetligt musikaliskt uttryck.

 

 

Stefan Bellnäs spelar bas med Beches Brew och det är på Beches etikett Country & Eastern som den här plattan kommer (den första med lite countrykänsla i sig).

Förutom bas trakterar han även klaviaturer och alla gitarrer. God hjälp med det hardcorejazziga får han bland annat av tenoristen Lisen Rylander-Löve och trumpetaren Staffan Svensson.

Jag gillar ”Podunk”: här finns snygga melodier, kluriga infall och en fin helhetskänsla.

Men jag önskar, trots varningen, att Bellnäs skulle tagit ut svängarna ännu mer. Det bästa är mellanspelen och introduktionerna där han spelar olika gitarrer och blir riktigt pedal steel-melankolisk. Som inledningen till den i övrigt härligt krautpsykedeliska ”Archana Profana”.

©Dan Backman (rec publ i Orkesterjournalen 6/18)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

%d bloggare gillar detta: